​Jak prodat byt v osobním vlastnictví 20. Dubna 2018

Rádi byste se z bytu přestěhovali do rodinného domku? Nebo jste nuceni přesunout se na druhý konec republiky za prací? Obě situace mají jedno společné – budete chtít prodat svůj byt, v němž jste doposud bydleli.

Ač se vám právě asi zdá, že se nacházíte ve složité situaci, věřte, že z hlediska prodeje nemovitosti jste vlastně v té nejjednodušší – prodáváte totiž byt, který je ve vašem vlastnictví. A že by mohlo být mnohem hůř: takový prodej bytu zatížený hypotékou nebo exekucí je jiný šálek kávy.

Jak tedy na to?

O metodě Home staging, nebo o tom, jak sepsat kvalitní inzerát jsme Vás informoval již v předchozích článcích. Pokud k řečenému přidáte kvalitní fotografie, případně video prohlídku, zaručujemi Vám, že bude o Váš byt velký zájem. Později ale přicházejí na řadu kroky, které už nejsou tolik jasné a z nichž máte strach, protože se týkají smluv, úřadů, úschovy a předávání peněz i převodu vlastnictví… Zkrátka toho nejdůležitějšího. Pojďme se společně podívat co Vás ještě čeká.

Sepište smlouvu a vyřešte praktické náležitosti

K sepsání kupní smlouvy je vhodné přizvat si zkušeného odborníka, který nedovolí, aby se ve smlouvě objevila nejmenší skulinka. Při jejím sepisování myslete na to, že jejím podepsáním ještě nedochází k převodu vlastnictví, jak se mnozí domnívají. Po jejím podpisu je nutné podat návrh na změnu vlastnictví nemovitosti v katastru nemovitostí a připojit listinu osvědčující důvod tohoto vkladu. To, kdo návrh na změnu v katastru podá, by mimochodem také mělo být součástí kupní smlouvy. Jakmile je tento vklad příslušným katastrálním úřadem povolen, účinky nastávají zpětně ke dni, kdy byl návrh podán. Až po tomto procesu je nemovitost, ve vašem případě byt, převedena na nového vlastníka.

Převod peněz se neprovádí při podpisu kupní smlouvy. Nikdy!

Převod peněz za podpis smlouvy? Ne, takhle to při prodeji a koupi nemovitosti nikdy nefunguje. Po podpisu kupní smlouvy je třeba podat zmíněný návrh na změnu vlastnictví nemovitosti v katastru nemovitostí. Částka, za kterou byt prodáváte, kupující v tom nejlepším případě ještě před podpisem kupní smlouvy uloží na speciální konto pod advokátní či notářskou ochranu. Při tomto uložení je nutné sepsat Dohodu o úschově – v dohodě figurují účastníci (prodávající, kupující) a advokát, případně notář nebo banka. Vy jako prodejce budete mít nárok na vyplacení částky z konta, jakmile bude vlastnické právo k bytu převedeno na kupujícího. Tento způsob převodu peněz je 100% bezpečný, a proto doporučený.

Nezapomeňte na daň z nabytí nemovitých věcí

Zbývá ještě jeden krůček od vyřešení všech náležitostí spojených s prodejem nemovitosti, a to zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí. Tu jste jako kupující povinni zaplatit do 3 měsíců od vkladu práva do katastru nemovitostí a daň činí 4% z kupní ceny. Sazba daně z nabytí nemovitých věcí činí čtyři procenta ze základu daně. Základem daně je cena nemovitosti. Vycházet lze z kupní ceny nemovitosti, nebo ze směrné hodnoty – což je údaj, který na základě typu, polohy a charakteru nemovitosti určuje finanční úřad.

Se všemi těmito kroky Vám  pomohou. Pro své klienty vytvářím kompletní servis, kdy Vás prodejem Vašeho bytu provedu – spolupracuji s renomovanou advokátní kanceláří, připravím pro Vás daňové přiznání a provedeme i převod energií na nového majitele.

Tomáš Novák

Jak tyto profesionální služby využívat?

Kontaktujte mě prosím na níže uvedených údajích a domluvme se na osobním setkání.

Tomáš Novák

Moderní realitní software na míru od StránkyRealitky.Cz.

Odebírat novinky